Veelgestelde vragen

Zie onze veelgestelde vragen voor meer informatie over Tari Travel, boekingen, onze reizen en services. Mocht je vraag er niet bij staan, stuur ons een e-mail naar taritravel@yahoo.com.

1. Wat betekent Tari?
De betekenis van Tari is tweeledig: letterlijk staat het voor ‘dans’ waarmee wij het culturele aspect in onze tours willen benadrukken. Het is daarnaast ook de afkorting van ‘Tapak Rimba’, of ‘voetstappen in de wildernis’ waarmee zowel avontuur en natuur benadrukt worden.
2. Waar is Tari Travel gevestigd?
Je kunt ons vinden in ons gloednieuwe kantoor in Makassar, in het zuiden van Sulawesi. Sulawesi is een eiland dat in het midden van Indonesië ligt met luchthavens met dagelijkse vluchten door heel Indonesië. Office Tari Travel: Jalan Sultan Alauddin, Graha Modern Jaya B-22 Makassar, 90223 South Sulawesi, Indonesia phone: +62 411 870767 / 878760 fax: +62 411 878920 e-mail: taritravel@yahoo.com
3. Waarom moet ik mijn reis bij Tari Travel boeken?
De liefde die wij hebben voor het land, de mensen en de cultuur willen we graag met iedereen delen. Wij hebben al meer dan 20 jaar ervaring met toerisme en zijn naar alle uithoeken van Indonesië gereisd. Dit vanwege onze vorige banen als reisleider, het schrijven van een omvangrijke reisgids en omdat we het gewoon leuk vinden. Wij zijn een internationale organisatie. Communicatie kan plaatsvinden in het Nederlands, Engels of Indonesisch. Als het nodig is staan wij meteen voor je klaar. Vanwege onze locatie in Indonesië kiezen wij de locaties eigenhandig uit en zetten wij zelf de reizen op om voor een unieke ervaring te zorgen. Wij houden van de bekende bezienswaardigheden van Indonesië, maar volgens ons kan de echte magie van Indonesië gevonden worden in de lokale gemeenschappen en op de plekken waar nog niet veel mensen zijn geweest. Door intensief contact kunnen wij de perfecte reis voor je samenstellen!
4. Is reizen met Tari Travel sociaal verantwoord?
Tari Travel steunt lokale gemeenschappen door het organiseren van lunches en andere kleine reizen van een bestemming naar de ander. Het is niet alleen een goede ervaring voor reizigers, maar de lokale gemeenschap krijgt zo een extra inkomen dat hun levensonderhoud verbetert. Daarnaast steunen wij verschillende organisaties om de cultuur en natuur van Indonesië te beschermen, omdat het voor ons belangrijk is om iets terug te geven aan Indonesië en hardwerkende gemeenschappen. Bekijk de pagina ‘Duurzaam reizen’ voor meer informatie!
5. Hoe kan ik contact leggen met Tari Tavel?
Het meeste contact zal plaatsvinden per e-mail aangezien wij documenten en voorstellen moeten bijvoegen. Je kunt ons ook bereiken via Skype, met ons chatten via de website of ons een belletje geven. Vanwege het feit dat wij gevestigd zijn in Indonesië is het tijdsverschil met Europa en Amerika niet altijd even handig. Vandaar dat e-mail het makkelijkste is. Als je graag met ons spreekt via de telefoon of skype is het geen probleem om een afspraak in te plannen.
6. Hoe boek ik met Tari Travel?
Bekijk onze website voor inspiratie over je vakantie in Indonesië en klik op een van de ‘Plan mijn reis’ knoppen om naar het formulier gestuurd te worden. Als je dit formulier invult wordt het naar ons gestuurd. Als er voldoende informatie is kunnen wij binnen 24 uur een beoogd reisschema voorleggen. Je kunt ons ook een direct email sturen via taritravel@yahoo.com. We zullen uitgebreid contact hebben om bij de perfectie vakantie in Indonesië te komen. Zodra je akkoord gaat met de reis en de prijs beginnen wij met het maken van de benodigde reserveringen. Als alles beschikbaar is sturen wij de factuur voor een aanbetaling. De resterende betaling kan tot 2 weken voor aankomst worden overgemaakt.
7. Wat is een op maat gemaakte reis?
Wij bieden op maakt gemaakte reizen aan. Dit betekent dat jij kunt beslissen met wie je reist, op welke manier, welke gebieden je wil bezoeken en in welk tempo. Om het gemakkelijker te maken bieden wij enkele populaire reizen aan die je als basis kunt gebruiken: de Rondreizen. Deze reizen laten je zien wat er mogelijk is binnen een bepaald tijdsbestek om de bekende bezienswaardigheden en plekken te bezoeken. De meeste van de reizen duren ongeveer 2 tot 3 weken, maar het is altijd mogelijk om deze reis te verkorten of te verlengen. Je verzoek zal snel worden beantwoord en ons team zal ervoor zorgen dat de reis aan je eisen voldoet.
8. What houden reizen in?
Een Tari Travel rondreis is een reis op een eiland van jouw keuze die je naar alle hoogtepunten van Indonesië brengt. Onthoud wel dat dit slechts voorbeelden zijn en dat deze reizen kunnen worden aangepast naar je wensen.
9. Wat zijn bouwstenen?
Bouwstenen zijn reizen die focussen op een bepaald gebied en die zo zijn opgesteld om een betere band tussen jou en de cultuur van Indonesië te creëren. Sommige bouwstenen duren slechts 2 dagen (bijvoorbeeld een wandeling naar een lokaal dorp met een overnachting) terwijl andere bijna 2 weken kunnen duren. Onze bouwstenen voor de Molukken en Papoea zijn bijvoorbeeld langere reizen aangezien wij niet willen dat je deze plekken op een andere manier bezoekt! Met onze bouwstenen bezoek je lokale gemeenschappen waarbij je hen vergezelt in de universele taal van het eten. Je kunt ook overnachten bij deze gemeenschappen, wandelen of fietsen door afgelegen dorpen en plekken bezoeken waar nog niet veel toeristen zijn geweest. Ook deze bouwstenen kunnen worden aangepast naar je wensen.
10. Waarom zou ik een rondreis met een bouwsteen willen combineren?
Als je een rondreis neemt passeer je alle hoogtepunten van Indonesië, vaak een erg gebruikelijke reis. Maar als je dit combineert met een bouwsteen krijg je de perfecte balans tussen belangrijke bezienswaardigheden en ervaringen met de lokale gemeenschap. Hierdoor krijg je een idee van het echte Indonesië.
11. Wanneer zou ik moeten boeken?
Dat hangt af van de periode waarin je wenst te reizen. Het hoogseizoen loopt van juli tot september wat betekent dat alle hotels en excursies van je eerste keuze al een aantal maanden vooraf volgeboekt kunnen zijn. We adviseren om zo vroeg mogelijk te boeken. Normaal gesproken is het prima om een reis drie maanden van tevoren te boeken, maar 4-6 maanden heeft de voorkeur aangezien dan de hotels (meestal) nog niet volgeboekt zijn.
12. Hoe lang duurt het boeken?
Dat hangt af van de complexiteit van de reis. Een paar e-mails kunnen voldoende zijn, maar ideeën en suggesties uitwisselen kan enkele weken duren. Het maakt ons echter niet uit. Ons doel is die perfecte vakantie in Indonesië!
13. Kan ik naar referenties van reizigers vragen?
Vanwege privacy kunnen wij geen contactgegevens van andere reizigers geven. Je kunt echter wel de pagina ‘Reisverhalen bekijken. Hier hebben voormalig Tari Travel gasten hun ervaringen gedeeld.
14. Zijn jullie reizen geschikt voor kinderen?
Onze reizen zijn zelfs geschikt voor de jongste reizigers! We kunnen ervoor zorgen dat de reizen en activiteiten geschikt zijn voor elke leeftijdscategorie.
15. Hoe zit het met avontuurlijk reizen?
Wij plannen korte wandelingen- en fietsreizen of organiseren meerdaagse wandeltochten aangepast aan het niveau dat je zelf aangeeft. Gedurende trekkingen is er een kok en op verzoek kan er een kruier meegaan om je persoonlijke bezittingen te dragen. Houd echter in gedachte dat Indonesië een bergachtig land is. De meeste wandeltochten en fietsritten zullen zowel bergop als af gaan. Op verschillende locaties in Indonesië verzorgen wij spannende wildwater raft trips van een of meerdere dagen. Daarnaast organiseert Tari Travel ook traditionele zeilbootreizen waarbij er op verschillende eilanden wordt gestopt waar je kunt duiken. De nacht breng je door aan boord in simpele cabines of op matrassen op het dek. Als je ervoor kiest om veel avontuur op te nemen in de reis moet je flexibel zijn en een redelijke fysieke conditie hebben.
16. Wat gebeurt er als mijn eerste keus niet beschikbaar is?
Dan zoeken wij naar een geschikt alternatief dat we aan je voorleggen. Het is mogelijk dat de prijs wordt aangepast aan het alternatief.
17. Waarom worden er op de website geen prijzen vermeld?
Alle reizen worden op maat gemaakt. Dit betekent dat de prijs nooit hetzelfde kan zijn. We willen niet dat je gefocust bent op een bepaalde prijs aangezien die erg kan verschillen als de reis naar jouw wensen wordt afgestemd. We denken dat openbare prijzen tot teleurstelling leiden, en dat willen we niet! Wanneer we een reisschema met je hebben opgesteld zullen wij de kosten van het programma berekenen. Als de prijs hoger is dan verwacht kunnen wij veranderingen voorstellen die de prijs drastisch kunnen veranderen.
18. Waarom is Tari Travel vaak goedkoper dan andere reisorganisaties?
Je boekt direct met een reisbureau op locatie. Dit betekent dat er geen tussenpersonen zijn. Dit bespaard een hoop geld!
19. Wanneer en hoe betaal ik?
Als er genoeg tijd is tussen je reisverzoek en vertrek bevestigen wij allereerst alle aspecten van de reis. Dit zodat er geen veranderingen meer plaatsvinden en de prijs constant blijft. We vragen dan om 25% van de totale prijs over te maken. De resterende betaling kan tot 2 weken voor vertrek gemaakt worden. In het geval van een speciale overeenkomst kan er betaald worden als je bent aangekomen op de bestemming. Houd er rekening mee dat vliegtickets direct betaald moeten worden voordat wij ze kunnen boeken. Dit omdat de annuleringsvoorwaarden van vluchten strikter zijn dan die van hotels en wij daardoor niet het risico kunnen lopen dat er niet betaald wordt.
20. Heb ik een reisverzekering nodig?
Ja! In het geval dat er iets gebeurd kan je de kosten claimen en wordt er hulp geregeld. Omdat wij gevestigd zijn in Indonesië kunnen wij de reisverzekering niet voor je boeken. Dit moet je zelf doen voordat je naar Indonesië afreist.
21. Wat zijn de annuleringsvoorwaarden van Tari Travel?
In het geval van een annulering (los van de reden) gelden de volgende voorwaarden:
  • Van boekingsdatum tot 30 dagen voor vertrek zal een 10% van de kosten worden doorgerekend.
  • Tussen 30 en 10 dagen voor vertrek zal een tarief van 20% worden doorgerekend
  • Voor 10 dagen voor vertrek geld een tarief van 30%
  • Voor 5 dagen voor vertrek geld een tarief van 50%
  • Binnen 5 dagen voor vertrek zal er geen terugbetaling volgen
  • In het geval dat Tari Travel de reis annuleert, los van de reden, is Tari Travel verplicht om een ander reisbureau te vinden die de reis beheert of 100% van de reisprijs terug te betalen binnen 1 week van annulering.
Enige overstapkosten zijn voor de rekening van Tari Travel.
22. Kan Tari Travel mijn internationale vluchten boeken?
Wij kunnen internationale vluchten boeken, maar wij bevelen aan om dit niet te laten doen. Vanwege het feit dat wij in Indonesië zijn gevestigd zijn internationale vluchten hier duurder dan in ander overzeese gebieden. Dit met de uitzondering van Air Asia vluchten naar Singapore en Kuala Lumpur.
23. En binnenlandse vluchten?
We kunnen zeker binnenlandse vluchten voor je boeken. Maar vanwege een streng annuleringsbeleid van luchtvaartmaatschappijen moeten wij de kosten van de tickets vooraf ontvangen alvorens wij de vlucht kunnen boeken.
24. Heb ik een visum nodig?
Je bent zelf verantwoordelijk voor alle benodigde documenten om Indonesië binnen te komen, inclusief visa. Vanaf juni 2016 kunnen de meeste bezoekers een gratis visum voor Indonesië krijgen. Dit visum is 30 dagen geldig en kan niet verlengd over geruild worden voor een ander type visum. De dag van aankomst en vertrek zijn opgenomen in de 30 dagen. Als je van plan bent om langer dan 30 dagen te blijven moet je een visa-on-arrival kopen, deze kost 35 US$. Dit moet contant worden betaald, zowel in euro’s als dollars is mogelijk. Het visa-on-arrival kan verlengd worden met 30 dagen bij een lokaal immigratiekantoor. In alle gevallen dient je paspoort nog 6 maanden geldig zijn nadat je aankomt in Indonesië.
25. Wat is de situatie omtrent vaccinaties?
Het is je eigen verantwoordelijkheid om de correcte informatie te verkrijgen betreffende gezondheidskwesties voor bestemmingen in Indonesië. Neem a.u.b. contact op met een dokter of instituut die je kan informeren over de juiste vaccinaties en profylaxe.
26. Wanneer ontvang ik mijn reisvouchers enz.?
Bij aankomst op bestemming ontvang je een informatiepakket. Hierin zitten vouchers, een uitgebreid reisschema, contact informatie en achtergrondinformatie over de plekken die je gaat bezoeken. Het pakket beslaat ook een aantal cadeaus van ons aan jou. We stellen de pakketten samen in Makassar, Sulawesi en sturen dit naar de gidsen, chauffeurs of hotels op je eerste dag.
27. Kan ik ook alleen reizen?
Natuurlijk, houd echter wel in gedachten dat er een enkele toeslag wordt verrekend.
28. Kan ik reizen gedurende de vastenmaand/ Ramadan?
Gedurende één maand per jaar vasten de moslims. De meeste moslims starten met vasten rond een uur of 04:00 en beginnen pas met eten rond een uur of 18:00. Het grootste gedeelte van Indonesië is moslims. De meeste mensen zullen dus vasten. Enkele restaurants kunnen worden gesloten gedurende deze periode van de dag en sommige zijn zelfs de hele maand gesloten. Het is mogelijk dat chauffeurs en gidsen ook vasten. Ze vragen toestemming om de auto te stoppen om iets te eten of te drinken rond 18:00. Probeer drinken, eten en roken in het openbaar zoveel mogelijk te vermijden. De vastenmaand eindigt met Idhul Fitri. Deze dag wordt uitgebreid gevierd in islamitisch Indonesië. Ongeveer één week voor deze dag reizen vele mensen naar hun geboorteplaats om deze dag te vieren met hun familie. Dit kan leidden tot files.
29. Wat als ik op een speciaal dieet ben?
Als er voedselvoorschriften zijn laat ons dit dan a.u.b. weten als je de reis boekt. Vaak kunnen wij aan alle voedselvoorschriften voldoen en kunnen wij op voorhand laten weten wat de mogelijkheden zijn. .
30. Kan ik kraanwater drinken?
Kraanwater is in Indonesië niet drinkbaar. Het beste is om waterflessen te kopen bij winkels. In onze auto in Zuid-Sulawesi vind je ongeveer 4 liter drinkwater dat gebruikt kan worden om de drinkflessen bij te vullen. Dit is gratis. Door 4 liter flessen te gebruiken in plaats van veel kleine flesjes hopen wij plasticafval te verminderen. Het water is veilig om te drinken.
31. Is het mogelijk om mijn reis aan te passen als die al is begonnen?
Als je graag de reis wil veranderen neem dan contact met ons op en dan kijken wij wat er mogelijk is. Een verandering kan gepaard gaan met extra kosten.
32. Is het veilig om te eten van straatverkopers en lokale families?
Zoals je kunt zien houden wij erg van eten! Van het eten in een land kun je zoveel leren over de cultuur. Het is een boeiend onderdeel van het reizen. Vaak word je geconfronteerd met nieuwe gerechten en ingrediënten waar je nog nooit van hebt gehoord. Maar wees gerust, gedurende onze reis zal je niets ‘raars’ voorgeschoteld krijgen. Lunches en avondmalen bij lokale families bestaan uit simpele ingrediënten, rijst, vele groenten en kip of vis. Maar o zo smaakvol! Wij zorgen ervoor dat de voorbereidingsregels worden nageleefd. Onderweg of op markten kan je echter specialiteiten uit de regio tegenkomen die je thuis nooit zult zien. De meeste van deze kleine winkels hebben een open ‘keuken’ of balie. Zorg ervoor dat de hygiëne je bevalt. Houd ook in je achterhoofd dat er in Indonesië verschillende specerijen, kruiden en manieren van koken worden gebruikt dan thuis, en dat dit effect kan hebben op de maag.
33. Hoe selecteren jullie lokale families?
Wanneer we maar kunnen gaan wij zelf op pad om te praten met mensen. Om te zien hoe de mensen zijn, hoe ze zich gedragen en of ze open staan voor contact met buitenlanders. Wij hebben nog nooit een nee gehad! Zij stellen zelf een menu voor een lokale lunch voor en wij geven ze een aantal regels waar ze zich aan moeten houden. En dan proberen we het natuurlijk! Andere keren stellen wij een bouwsteen aan onze vertrouwde partners op locatie voor. Dit zetten zij dan op en dan proberen wij het uit alvorens wij de bouwstenen aanbieden.
34. Welke talen spreken mijn gidsen?
Het meest voorkomende is dat je in het Engels communiceert met de gids. In sommige delen van Indonesië spreken niet alle gidsen erg goed Engels. Op verzoek kunnen wij een Nederlands, Frans, Duits of Italiaanssprekende gids boeken.
35. Moet ik fooi geven?
Fooi geven is een erg gebruikelijk fenomeen in Indonesië; het is onderdeel van het salarissysteem. Degenen die werkzaam zijn in de toeristenindustrie vullen hun salaris aan met een fooi van de gasten. Standaard fooien zijn ongeveer 70.000-90.000 Rp voor een gids en ongeveer 50.000-70.000 Rp voor een chauffeur. Je bent natuurlijk nooit verplicht om een fooi te geven. De beslissing om een fooi te geven, en de hoogte van de fooi, is altijd van jou afhankelijk. In het geval dat je hotelpersoneel je tas laat dragen is het normaal om hen ongeveer 5.000 Rp per grote koffer te geven. Op luchthavens en treinstations betaal je meer (je moet hier onderhandelen).
36. Op welke tijd kan ik in het hotel inchecken?
Vaak kan je rond een uur of 14:00 inchecken. Uitchecken is vaak tussen 10:00 en 12:00. Als je een vroege aankomst of een laat vertrek hebt kan je een vroege check-in of een late check-out aanvragen. Hier betaal je hoogstwaarschijnlijk extra voor. Je kunt altijd je bagage bij de receptie neerzetten na een check-out of voordat je incheckt.
37. Zijn er Westerse toiletten beschikbaar?
Dat hangt ervan af waar je reist. De meeste lokale dorpen hebben geen westers toilet, alleen hurktoiletten. Hoe meer afgelegen de locatie, des te groter de kans dat je geen westers toilet tegenkomt (met uitzondering van enkele hotels).
38. Wat als ik niet tevreden ben?
Dat spijt ons dan heel erg! Als er iets is wat je niet bevalt, contacteer ons dan direct en wij zoeken dan naar een oplossing. Via de gids, de chauffeur of het hotel kan je ons 24/7 bereiken (’s nachts alleen noodgevallen).
39. Hoe kan ik mijn ervaringen delen?
Na ongeveer een week na de reis sturen wij een enquete formulier toe om te vragen naar je reiservaringen. Je kan er wat extra opschrijven dat leuk zal zijn voor onze website. Mooiste is natuurlijk met een leuke foto erbij!